august 2011

Valg av kake

Det er snart tid for min egen store 25rs dag. Det betyr selvflgelig at jeg m diske opp med en fancy kake.

Vi har valgt prinsesse-tema for bursdagen, for gjre det litt morsomt. Og det betyr at jeg m ha en prinsessekake.

Men jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg for hva jeg skal ha for kake.

Jeg vet jeg skal ha en tre-etasjes kake dekket med fondant. Og jeg hadde kunnet tenkt meg forskjellige kaker i hver etasje. Men jeg aner ikke hva.

Dette er ideene.

Red Velvet med cream cheese (Har faktisk aldri lagd det fr, men elsker smaken p den)

Sjokolade med ganche og eventuelt bringebr. (dette er fyllet fra dpskaken jeg lagde noen uker tilbake)

Vanilje med sjokoladekrem (Disse var minikaker vi lagde i vinter.. ste men rare)

Banan og sjoko-chip med cream cheese (denne har jeg kun lagd som cupcakes, men tror det vil funke bra)

Noen som har andre forslag?

Litt om fiske-kaken

Fiskekaken jeg skrev om for noen dager siden var et oppdrag fra min mor. Da hun frst nevnte det, ble jeg litt skjelven, og tenkte at dette kom ALDRI til g. Men det var faktisk mye lettere enn jeg hadde trodd.

Jeg startet rett og slett med tegne en mal. Siden jeg aldri har gjort dette fr, ble den litt slumpete, men jeg tenkte, what the hell...

Jeg hadde bakt en tynn langpanne-kake som jeg skjrte fra.

oppover la jeg biter snn at fisken skulle f en kropp.

Dette var definitivt et teamwork, med syke storesster Hanne, og maskoten Martine. Deres jobb ble i frste omgang blande farge..

Etterp dekte jeg kaken med smrkrem. denne smrkremen har jeg bare brukt et par ganger, men simpelten elsker den. kommer mer om den senere.

I tillegg til fisken brukte vi en stor rund kake som bunn. Den glemte jeg ta bilde av, men det er en sjokoladekake fylt med ganache og bringebr.. mektig.com. Vi dekte kaken med marmorert bl og hvit fondant. for f til litt sj-flelse.

Og er ikke s lett ta bilde av kaken, nr maskoten vil vre med.

Darling Martine ville ogs hjelpe til, og laget noen blomster... som vi desverre ikke brukte.. Men hun er sabla god p blomster:)

S trakk vi fisken med fondant. jeg brukte en perleplate for prikke den, for skape en illusjon om tekstur.

Marmor-effekten ble ikke ille..

Etter det glemte vi helt ta bilder. Men alt derifra var farging. vi brukte sort farge blandet med melis og litt bl skimmer. Vi skulle bruke perlemor, men glemte den hjemme. Til prikker brukte vi sort farge blandet med litt alkohol. yet er Wilton Icing sort og bl.

da jeg startet dette, gikk jeg utifra denne beskrivelsen. Som du ser, er hun mye flinkere, men jeg ble faktisk fornyd. Og den beskrivelsen var en utrolig god hjelp.

Litt mer kake

Bloggen har ftt et nytt design.

Hovedgrunnen er at jeg fremover skal prve fokusere litt mer p kaker, og da passer ikke akkurat Boba p skulderen min som header og design.

bildene til dette, iallefall hovedbildet, ble tatt i all hui og hast. Innimellom rend p butikken, skole og West Side Story p Chateu Neuf.

Jeg bestemte meg for gjre dette p fredag, og det ble litt mindre tid enn jeg hadde trengt. Men med frosting i hret og melis p nesten klsjet jeg sammen noen cupcakes jeg kunne ta bilde av.

Her er resultatet av den "photoshooten".

Jeg ble egentlig veldig fornyd bde med bildene og headeren. Iallefall med tanke p at dekoreringen tok et kvarter, og bildene ble tatt p ti minutter:)

En litt fishy kake

Min kjre stefar fylte 50 r, noe som mtte feires.

S min mor spurte meg om jeg kunne lage en kake formet som en fisk.

Det ble en utfordring jeg ikke klarte si nei til.

Kaken er en sjokoladekake med bringebr og ganache. Trukket med smrkrem og fondant

Hvordan lage Cala-liljer

Cala-liljer har blitt min favorittblomst lage, rett og slett fordi den er enkel, og ser elegant ut.

Du kan fint dekke en kake i cala-liljer.

lage disse er egentlig ikke s vanskelig som det ser ut.

Jeg bruker et cala-lilje-utstikker-sett nr jeg lager disse, men du kan fint bruke en hjerte-utstikker og f samme resultat.

Kjevl ut fondant passe tynt, og stikk ut med cala eller hjerteutstikker. Jeg jobber p en blomster-pute, men det gr fint ann stikke ut p benken.

Bruk en balltool og tynn ut kantene p blomsten.

Har du en preger kan du ogs bruke denne n, men denne gangen brukte jeg det ikke. (Glemte det)

Rull sammen liljen, fest med spiselig lim, vann eller tynn glasur. Sett p et kremmerhus. Av og til fr du med snne p cala-sett, men her har jeg bare laget av papir. Fungerer like greit.

Brett ut kantene p liljen med fingrene. knip sammen spissen.

La den st og trke en havltimes-times tid.

I mellomtiden, rull ut gul fondant og lag en plse ca 2/3 deler inn p utstikkeren.

Fest p blomstertrd (eller stltrd) og heng til trk.

Bruk enten gult sukker (kan kjpes p enkelte kake-butikker) eller bland sukker med gul pulverfarge.

Dypp de gule plsene i spiselig lim eller sukkervann og dypp i sukkeret.

Tre den gule plsen ikke i liljen, fest i hullet med spiselig lim eller glasur.

Heng blomstene til trk.

Hadde litt problemer med at liljen ikke ville sitte p blomstertrden fr de var trre, da plasserte jeg dem i alle mulige hull jeg fant p kjkkenet. Knivstativ, blomsterpotter og div. Bare unng legg dem, for da kan de bli litt flate.

Cupcakes-bukett

Til Lillys dp (forrige innlegg) ble jeg ogs bedt om lage cupcakes. dette ble en suveren mulighet for teste ut cupcakesbukett.

Det gikk snn nogenlunde. Oasiskula ble for liten, kjpte den litt seint, og mtte dekke den med et veldig tykt lag fondant. Og ostekremen ble litt for tynn, og dryppende, s tyngdekraften ble min fiende.
Men til vre frste forsk ble det ikke ille.

Og ekstra stas var det da folk ikke skjnte at det var cupcakes, men blomster.

Hadde ogs et lite falluhell i bilen, siden Espen holdt dpskaken, s denne sto i baksetet. Men fikk reparert skaden:)

Til neste gang, og tips til andre som vil prve dette:
Ta med frostingen i en pose og spryt p nr du kommer fram:)

Dpskake

Lille Lilly ble dpt i August, og da spurte foreldrene om jeg kunne bake kake.. Det gjorde jeg selvflgelig, jeg hadde allerede planlagt den kaken siden Lilly ble fdt.

Kaken er sjokoladekake. Den verste er fylt med ganache og ferske bringebr. Den nederste er fylt med sjokoladekrem. Trukket med fondant.

Til toppen av Norge. Helt opp

14 juli 2010. Jeg kom meg til juvasshytta. Jeg skulle til galdhpiggen, men etter et par km mtte jeg bare gi opp. Kneet mitt hadde tatt ferie.

Turen ned var noe av det tyngste jeg hadde gjort, og jeg lovet meg selv at neste r. Neste r skulle jeg vre sterk nok til komme opp. Sterk nok i hele kroppen.

Etter mye om og men og diskutering med Sigrid og Karine, mine to turkamerater, ble 6 august dagen vi skulle prve igjen. Sigrid var med i fjor, Karine var ny av ret.

Jeg tror aldri jeg har vrt s nervs for en fjelltur fr. Redd for at noe skulle skje. Redd for mtte snu igjen. Og selv om mine turkamerater lovet gull og grnne skoger, i enden av tregrensen, klarte jeg ikke tenke positivt. Det eneste positive jeg kunne tenke var at hvis jeg mtte snu, kunne i alle fall de fortsette uten meg, n som de var to.

Vi kjrte opp til Gudbrandsdalen kvelden i forveien og l p en liten rasteplass ved Lom. I et telt uten stenger, og med engangsgrill med det ordentlig koselig. Takket vre Sigrids villmarksgener fikk vi opp teltet uten stenger, med hjelp av noen trr. Det var en herlig kveld.

Morgenen etterp kjrte vi opp til Juvasshytta. Da vi sist var oppe var vi 10 personer som skulle g. Denne gangen var saken en helt annen. Da vi endelig etter mye om og menn hadde kommet oss bort til mtestedet, og gjort oss klare, tror jeg vi var mellom 150-200 som skulle g. Det hjalp faktisk litt, selv om jeg lider av sosial angst, og kjente det krible nedover ryggmargen. For jeg visste at jeg ikke var alene.

Jentene med redobber p fjelltur, ja. Det er helt riktig.

Da vi satte i gang med g var vi ganske tidlig ute. Det gjorde at vi fikk mange bak oss. Det hjalp ogs p selvtilliten, og jeg vandret i vei uten tenke. Frst da vi passerte stedet vi snudde i fjor kjente jeg det prikket over kroppen, og jeg kjente pulsen senke seg. Jeg var i gang.

Det tok ikke s lang tid fr vi ndde styggebreen, og s utover et grtt og merkelig landskap. Her var det et kvarters rast. Og mens vi satt her, og lot pulsen senke seg, og le over hvor langt vi hadde kommet, klarnet den tynne tken, og vi kunne se opp til toppen. Mens vi satt der travet en annen gruppe over isen, og oppover fjellet..

Turen over isen gikk skremmende bra. Det var som en tur i skogen, rett fram, i et rolig tempo, festet til resten av gruppen i et tau. Og selv om vi passerte to sprekker vi mtte hoppe over, var vi aldri i spesielt stor fare.

Det var p andre siden av breen at den vanskelige delen av turen startet. 900 meter opp en bratt steinrys, p 200 hydemeter. Sier seg selv at det blir ganske tungt, og det ble det. Det er til dags dato de lengste 900 meter jeg har gtt.

Turen opp var tung, og de gangene jeg testet pulsen, var jeg godt oppunder 90 % av makspuls. Jeg slet meg opp meter for meter, og alt jeg kunne se foran meg var den rosa sekken til Karine, der hun sto litt over meg, og ventet, eller gikk, litt om hverandre. Men jeg skulle opp.

Mot slutten begynte jeg telle skrittene mine, fast bestemt p g hundre skritt mellom hver pause. Dette var tungt. Utifra bildene sier det seg ganske selv. Men ca 13.40, etter ha gtt i om lag tre timer, ndde jeg toppen av Norge. Med en forferdelig dyr colaboks, og en kvikklunsj (som aldri har smakt bedre noen gang), feiret vi vr seier.

Idet jeg ringte mamma kom trene farende. Et rs trening var forbi og jeg hadde klart det jeg ville.

Selvflgelig kan man si at mange tusen er her hvert r, bla bla, lett tur. Men for meg, vardette en utrolig stor seier.

Nedturen kan jeg ikke si det samme om, men det skal jeg skrive om senere.

, Lrenskog

Journalist, flymat-kokke-vikar, kakebaker og hobbymenneske. Har litt for mye gjre og alt for lite tid