august 2011

Valg av kake

Det er snart tid for min egen store 25års dag. Det betyr selvfølgelig at jeg må diske opp med en fancy kake.

Vi har valgt prinsesse-tema  for bursdagen, for å gjøre det litt morsomt. Og det betyr at jeg må ha en prinsessekake.

Men jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg for hva jeg skal  ha for kake.

Jeg vet jeg skal ha en tre-etasjes kake dekket med fondant. Og jeg hadde kunnet tenkt meg forskjellige kaker i hver etasje. Men jeg aner ikke hva.

Dette er ideene.

Red Velvet med cream cheese (Har faktisk aldri lagd det før, men elsker smaken på den)

Sjokolade med ganche og eventuelt bringebær. (dette er fyllet fra dåpskaken jeg lagde noen uker tilbake)

Vanilje med sjokoladekrem (Disse var minikaker vi lagde i vinter.. søte men rare)

Banan og sjoko-chip med cream cheese (denne har jeg kun lagd som cupcakes, men tror det vil funke bra)

Noen som har  andre forslag?

Litt om fiske-kaken

Fiskekaken jeg skrev om for noen dager siden var et oppdrag fra min mor. Da hun først nevnte det, ble jeg litt skjelven, og tenkte at dette kom ALDRI til å gå. Men det var faktisk mye lettere enn jeg hadde trodd.

Jeg startet rett og slett med å tegne en mal. Siden jeg aldri har gjort dette før, ble den litt slumpete, men jeg tenkte, what the hell...

Jeg hadde bakt en tynn langpanne-kake som jeg skjærte fra.

oppover la jeg biter sånn at fisken skulle få en kropp.

Dette var definitivt et teamwork, med syke storesøster Hanne, og maskoten Martine. Deres jobb ble i første omgang å blande farge..

Etterpå dekte jeg kaken med smørkrem. denne smørkremen har jeg bare brukt et par ganger, men simpelten elsker den. kommer mer om den senere.

I tillegg til fisken brukte vi en stor rund kake som bunn. Den glemte jeg å ta bilde av, men det er en sjokoladekake fylt med ganache og bringebær.. mektig.com. Vi dekte kaken med marmorert blå og hvit fondant. for å få til litt sjø-følelse.

Og er ikke så lett å ta bilde av kaken, når maskoten vil være med.

Darling Martine ville også hjelpe til, og laget noen blomster... som vi desverre ikke brukte.. Men hun er sabla god på blomster:)

Så trakk vi fisken med fondant. jeg brukte en perleplate for å prikke den, for å skape en illusjon om tekstur.

Marmor-effekten ble ikke ille..

Etter det glemte vi helt å ta bilder. Men alt derifra var farging. vi brukte sort farge blandet med melis og litt blå skimmer. Vi skulle bruke perlemor, men glemte den hjemme. Til prikker brukte vi sort farge blandet med litt alkohol. Øyet er Wilton Icing sort og blå.

da jeg startet dette, gikk jeg utifra denne beskrivelsen. Som du ser, er hun mye flinkere, men jeg ble faktisk fornøyd. Og den beskrivelsen var en utrolig god hjelp.

Litt mer kake

Bloggen har fått et nytt design.

Hovedgrunnen er at jeg fremover skal prøve å fokusere litt mer på kaker, og da passer ikke akkurat Boba på skulderen min som header og design.

bildene til dette, iallefall hovedbildet, ble tatt i all hui og hast. Innimellom ærend på butikken, skole og West Side Story  på Chateu Neuf.

Jeg bestemte meg for å gjøre dette på fredag, og det ble litt mindre tid enn jeg hadde trengt. Men med frosting i håret og melis på nesten klæsjet jeg sammen noen cupcakes jeg kunne ta bilde av.

Her er resultatet av den "photoshooten".

Jeg  ble egentlig veldig fornøyd både med bildene og headeren. Iallefall med tanke på at dekoreringen tok et kvarter, og bildene ble tatt på ti minutter:)

En litt fishy kake

Min kjære stefar fylte 50 år, noe som måtte feires.

Så min mor spurte meg om jeg kunne lage en kake formet som en fisk.

Det ble en utfordring jeg ikke klarte å si nei til.

Kaken er en sjokoladekake med bringebær og ganache. Trukket med smørkrem og fondant

Hvordan lage Cala-liljer

Cala-liljer har blitt min favorittblomst å lage, rett og slett fordi den er enkel, og ser elegant ut.

Du kan fint dekke en kake i cala-liljer.

Å lage disse er egentlig ikke så vanskelig som det ser ut.

Jeg bruker et cala-lilje-utstikker-sett når jeg lager disse, men du kan fint bruke en hjerte-utstikker og få samme resultat.

Kjevl ut fondant passe tynt, og stikk ut med cala eller hjerteutstikker. Jeg jobber på en blomster-pute, men det går fint ann å stikke ut på benken.

Bruk en balltool og tynn ut kantene på blomsten.

Har du en preger kan du også bruke denne nå, men denne gangen brukte jeg det ikke. (Glemte det)

Rull sammen liljen, fest med spiselig lim, vann eller tynn glasur. Sett på et kremmerhus. Av og til får du med sånne på cala-sett, men her har jeg bare laget av papir. Fungerer like greit.

Brett ut kantene på liljen med fingrene. knip sammen spissen.

La den stå og tørke en havltimes-times tid.

I mellomtiden, rull ut gul fondant og lag en pølse ca 2/3 deler inn på utstikkeren.

Fest på blomstertråd (eller ståltråd) og heng til tørk.

Bruk enten gult sukker (kan kjøpes på enkelte kake-butikker) eller bland sukker med gul pulverfarge.

Dypp de gule pølsene i spiselig lim eller sukkervann og dypp i sukkeret.

Tre den gule pølsen ikke i liljen, fest i hullet med spiselig lim eller glasur.

Heng blomstene til tørk.

Hadde litt problemer med at liljen ikke ville sitte på blomstertråden før de var tørre, da plasserte jeg dem i alle mulige hull jeg fant på kjøkkenet. Knivstativ, blomsterpotter og div. Bare unngå å legg dem, for da kan de bli litt flate.

Cupcakes-bukett

Til Lillys dåp (forrige innlegg) ble jeg også bedt om å lage cupcakes. dette ble en suveren mulighet for å teste ut cupcakesbukett.

Det gikk sånn nogenlunde. Oasiskula ble for liten, kjøpte den litt seint, og måtte dekke den med et veldig tykt lag fondant. Og ostekremen ble litt for tynn, og dryppende, så tyngdekraften ble min fiende.
Men til å være første forsøk ble det ikke ille.

Og ekstra stas var det da folk ikke skjønte at det var cupcakes, men blomster.

Hadde også et lite falluhell i bilen, siden Espen holdt dåpskaken, så denne sto i baksetet. Men fikk reparert skaden:)

Til neste gang, og tips til andre som vil prøve dette:
Ta med frostingen i en pose og sprøyt på når du kommer fram:)

Dåpskake

Lille Lilly ble døpt i August, og da spurte foreldrene om jeg kunne bake kake.. Det gjorde jeg selvfølgelig, jeg hadde allerede planlagt den kaken siden Lilly ble født.

Kaken er sjokoladekake. Den øverste er fylt med ganache og ferske bringebær. Den nederste er fylt med sjokoladekrem. Trukket med fondant.

Til toppen av Norge. Helt opp

14 juli 2010. Jeg kom meg til juvasshytta. Jeg skulle til galdhøpiggen, men etter et par km måtte jeg bare gi opp. Kneet mitt hadde tatt ferie.

Turen ned var noe av det tyngste jeg hadde gjort, og jeg lovet meg selv at neste år. Neste år skulle jeg være sterk nok til å komme opp. Sterk nok i hele kroppen.

Etter mye om og men og diskutering med Sigrid og Karine, mine to turkamerater, ble 6 august dagen vi skulle prøve igjen. Sigrid var med i fjor, Karine var ny av året.

Jeg tror aldri jeg har vært så nervøs for en fjelltur før. Redd for at noe skulle skje. Redd for å måtte snu igjen. Og selv om mine turkamerater lovet gull og grønne skoger, i enden av tregrensen, klarte jeg ikke å tenke positivt. Det eneste positive jeg kunne tenke var at hvis jeg måtte snu, kunne i alle fall de fortsette uten meg, nå som de var to.

Vi kjørte opp til Gudbrandsdalen kvelden i forveien og lå på en liten rasteplass ved Lom. I et telt uten stenger, og med engangsgrill med det ordentlig koselig. Takket være Sigrids villmarksgener fikk vi opp teltet uten stenger, med hjelp av noen trær. Det var en herlig kveld.

Morgenen etterpå kjørte vi opp til Juvasshytta. Da vi sist var oppe var vi 10 personer som skulle gå. Denne gangen var saken en helt annen. Da vi endelig etter mye om og menn hadde kommet oss bort til møtestedet, og gjort oss klare, tror jeg vi var mellom 150-200 som skulle gå. Det hjalp faktisk litt, selv om jeg lider av sosial angst, og kjente det krible nedover ryggmargen. For jeg visste at jeg ikke var alene.

Jentene med øredobber på fjelltur, ja. Det er helt riktig.

Da vi satte i gang med å gå var vi ganske tidlig ute. Det gjorde at vi fikk mange bak oss. Det hjalp også på selvtilliten, og jeg vandret i vei uten å tenke. Først da vi passerte stedet vi snudde i fjor kjente jeg det prikket over kroppen, og jeg kjente pulsen senke seg. Jeg var i gang.

Det tok ikke så lang tid før vi nådde styggebreen, og så utover et grått og merkelig landskap. Her var det et kvarters rast. Og mens vi satt her, og lot pulsen senke seg, og le over hvor langt vi hadde kommet, klarnet den tynne tåken, og vi kunne se opp til toppen. Mens vi satt der travet en annen gruppe over isen, og oppover fjellet..

Turen over isen gikk skremmende bra. Det var som en tur i skogen, rett fram, i et rolig tempo, festet til resten av gruppen i et tau. Og selv om vi passerte to sprekker vi måtte hoppe over, var vi aldri i spesielt stor fare.

Det var på andre siden av breen at den vanskelige delen av turen startet. 900 meter opp en bratt steinrøys, på 200 høydemeter. Sier seg selv at det blir ganske tungt, og det ble det. Det er til dags dato de lengste 900 meter jeg har gått.

Turen opp var tung, og de gangene jeg testet pulsen, var jeg godt oppunder 90 % av makspuls. Jeg slet meg opp meter for meter, og alt jeg kunne se foran meg var den rosa sekken til Karine, der hun sto litt over meg, og ventet, eller gikk, litt om hverandre. Men jeg skulle opp.

Mot slutten begynte jeg å telle skrittene mine, fast bestemt på å gå hundre skritt mellom hver pause. Dette var tungt. Utifra bildene sier det seg ganske selv. Men ca 13.40, etter å ha gått i om lag tre timer, nådde jeg toppen av Norge. Med en forferdelig dyr colaboks, og en kvikklunsj (som aldri har smakt bedre noen gang), feiret vi vår seier.

Idet jeg ringte mamma kom tårene farende. Et års trening var forbi og jeg hadde klart det jeg ville.

Selvfølgelig kan man si at mange tusen er her hvert år, bla bla, lett tur. Men for meg, var dette en utrolig stor seier.

Nedturen kan jeg ikke si det samme om, men det skal jeg skrive om senere.

, Lørenskog

Journalist, flymat-kokke-vikar, kakebaker og hobbymenneske. Har litt for mye å gjøre og alt for lite tid